DE VRIJHEID ACHTER DE SLUIER

 Mijn naam is Monaza Qureshi, ik ben 30 jaar oud, getrouwd en moeder van twee meisjes. Ik ben opgegroeid in België, ik heb daar mijn middelbare school afgerond en mijn Master behaald in Arabistiek en Islamkunde aan de Katholieke Universiteit Leuven. Vervolgens ben ik in Nederland begonnen aan de opleiding Klassieke Homeopathie. Ik heb in Nederland vier jaar gewerkt in de financiële sector en momenteel focus ik mij op de afronding van mijn studie en mijn stage.

Ter gelegenheid van de ´World Hijab Day’ wil ik graag mijn ervaring met de lezers delen. Als eerste wil ik de nadruk leggen op de betekenis van het woordje ‘hijab’, wat letterlijk sluier betekent. In de bredere islamitische zin wordt uit dit woord de nederigheid die door islamitische mannen en vrouwen wordt uitgeoefend begrepen. Zowel de moslim mannen als vrouwen worden opgedragen om hun “ogen neergeslagen” te houden en vrouwen worden opgedragen om hun hoofd en boezem te bedekken. Op deze dag wordt er specifiek stil gestaan bij vrouwen die een hijab of een hoofddoek dragen uit vrije wil.

Wie in België heeft gewoond, weet dat er in de scholen een hoofddoekverbod is. Ik heb daarom in mijn tiener jaren heel erg gestreden met mijn identiteit als moslima. Hoe graag ik ook wilde dat ik een hoofddoek zou dragen, zoals de vrouwen waar ik naar opkeek, durfde ik dat niet. Ik voelde mij erg onzeker, omdat de hoofddoek op school niet werd geaccepteerd. Indirect betekende dat dat een deel van mij niet werd geaccepteerd en daar had ik erg veel moeite mee. Ik kon op school niet zijn wie ik werkelijk was. Als een volwassene vrouw merk ik nu dat ik erg geleden heb onder die verplichting, en dat ik mij als een jonge vrouw er niet tegen durfde te verzetten. Ik besef nu dat het destijds een diepgaande psychologische effect op mij had om niet te kunnen of mogen zijn wie ik graag wilde zijn.

Afstuderen van de middelbare school was voor mij een bevrijding, want ik kon nu eindelijk naar de universiteit waar ik wel een hoofddoek kon dragen, ik kon eindelijk zijn wie ik wilde zijn. Ik merkte dat mijn zelfvertrouwen groeide en dat ik mij niet meer schaamde voor mezelf en mijn geloof. Ik omarmde als het ware mijn geloof en daarmee tegelijkertijd mijn identiteit. Doordat ik mijzelf kon accepteren kon ik mijzelf beter plaatsen binnen de maatschappij en begreep ik de rol die ik speelde als een praktiserende moslima. Sinds die tijd heb ik dit gevoel nooit meer los gelaten, en tot op vandaag voel ik elke dag nog steeds diezelfde trots als ik mijzelf klaar maak om het huis te verlaten voor mijn dagelijkse verantwoordelijkheden. Mijn hoofddoek is een onafscheidbaar onderdeel van mij geworden, iets wat ik nooit of te nimmer zal loslaten, iets wat hoort bij mij en mijn identiteit.

In mijn dagelijks leven heb ik niet het gevoel dat ik word beperkt door mijn hoofddoek. Integendeel, mijn hoofddoek heeft mij de vrijheid gegeven om te doen wat ik wil. Het was immers een grote stap voor mij, een stap naar mijn innerlijke bevrijding, en de psychologische bevrijding van de ketens (lees: de regels op school) die mijn ware ik beletten tot bloei te komen. De hoofddoek is niet iets wat mij weerhoudt om mijn doelen na te streven. Daarnaast speelt de algemene tolerante maatschappij van Nederland ook een grote rol. Ik heb mezelf op werk of op andere plekken nooit moeten verantwoorden omwille van mijn hoofddoek. Hoewel ik me ervan bewust ben dat dit niet voor iedereen het geval is. Helaas komt het ook wel eens voor dat ik in het openbaar nare reacties of commentaar krijg van mensen over mijn hoofddoek en kleding. Dit weerhoudt me niet om te blijven functioneren in de maatschappij als een goede burger. Ook houdt mijn hoofddoek mij niet tegen om goed overwogen objectieve keuzes te maken, of met objectiviteit (m.a.w. “neutraal”) met zaken om te gaan. Objectiviteit en neutraliteit is immers ook subjectief. De objectiviteit en neutraliteit van een persoon wordt beoordeeld aan de hand van uiterlijke kenmerken, met andere woorden kenmerken die door een bepaalde groep in de maatschappij gezien worden als niet neutraal.

We zien een groeiende tendens om de hoofddoek op verschillende plekken te verbieden. Persoonlijk vind ik het heel zorgwekkend en triest. De hoofddoek staat zo centraal, dat daarmee problemen die wel aandacht vereisen uit het oog worden verloren. De hoofddoek wordt vaak onterecht geassocieerd met onderdrukking, terwijl dat er helemaal niets mee te maken heeft. Als we zien dat er wel tolerantie is tegenover de hoofddoek, dan zien we vaak dat daarachter (bedoeld of onbedoeld) een verborgen medelijden schuil gaat. Het idee dat de bevrijding van de vrouw gepaard gaat met het afdoen van de hoofddoek bestaat nog steeds. Dat is naar mijn mening een heel oppervlakkige benadering van vrijheid; namelijk het idee dat vrijheid alleen maar materialistisch kan zijn. Echter, er is een diepgang in de betekenis van vrijheid en dat is het verkrijgen van de innerlijke vrijheid, waar een hoofddoek aan kan bijdragen.

Op het einde wil ik weer even stilstaan bij wat de hoofddoek voor mij betekent. Ik heb mijn keuze om hoofddoek te dragen ervaren als een bevrijding. Ik heb mijn psychologische groei en mijn maatschappelijke ontwikkeling als vrouw te danken aan de hoofddoek. Voor mij staat hoofddoek gelijk aan vrijheid. Mijn hoofddoek is mijn relatie met God en mijn religie, iets waar geen ander persoon of wereldse autoriteit tussen mag komen. Mijn hoofddoek verandert mijn gedrag tegenover de medeburger niet, noch beperkt het mijn intellect. Ik doe mee en draag bij aan de maatschappij als een hijabi moslima, net zoals zoveel andere vrouwen die dat ook doen.

This Post Has 59 Comments

  1. psyxi

    Amicus cognoscitur amore, more, ore, re — Друг познаётся по любви, нраву, лицу, деянию.

  2. razumhert

    Age, libertate decembri utere — Ну же, пользуйся свободой декабря

  3. Alter

    Aut non tentaris, aut perfice — Или не берись, или доводи до конца.

  4. psikholog-onlayn

    Ad discendum, non ad docendum — Для изучения, но не для поучения.

  5. yasno

    Benevole lector — Благосклонный читатель.

Leave a Reply